Kort beskrivning
Navet är Skatteverkets tjänst för avisering av folkbokföringsuppgifter till andra myndigheter.
Alla myndigheter i samhället har enligt Lag (2001:182) om behandling av personuppgifter i Skatteverkets folkbokföringsverksamhet rätt att erhålla uppgifter från folkbokföringen. Av samma lag, 2 kap. 8 § framgår att en myndighet får ha direktåtkomst till uppgift om:
· Person- eller samordningsnummer,
· Namn,
· Adress,
· Folkbokföringsfastighet,
· Lägenhetsnummer och folkbokföringsort, samt
· Avregistrering från folkbokföringen.

En myndighet får även ha åtkomst till andra uppgifter som anges i lagens 2 kap. 3 § om myndigheten enligt lag eller förordning får behandla dem. De uppgifter som kan förekomma är aktuella uppgifter (i princip inga historiska uppgifter) om:
· Födelsetid,
· Födelsehemort,
· Födelseort,
· Adress,
· Distrikt och folkbokföring under särskild rubrik,
· Medborgarskap,
· Civilstånd,
· Make, barn, föräldrar, vårdnadshavare och annan person som den registrerade har samband med inom folkbokföringen,
· Samband grundat på adoption,
· Inflyttning från utlandet,
· Anmälan enligt 5 kap. 2 § vallagen (2005:837),
· Gravsättning,
· Personnummer som personen har tilldelats i annat nordiskt land, samt
· Uppehållsrätt för person som är folkbokförd.
Följande tjänster för att tillhandahålla ovanstående information finns tillgängliga:
· Regelbunden ändringsavisering - löpande uttag av alla ändringar i folkbokföringsdatabasen
· Urval - engångsuttag eller regelbundna uttag av personposter för vissa personer
· Slumpmässigt urval - uttag av personposter för ett visst antal personer (t.ex. 1.000 slumpmässigt utvalda kvinnor boende i en viss kommun)
· Infil - uttag av uppgifter vid ändringsavisering eller urval där personkretsen anges med hjälp av en frågefil (ADB eller via linjeöverföring) med personnummer
· Web Services - överföring av personpost och namnsökning
Leveranstid avgörs av respektive kunds avtal med Skatteverket, men för den som så önskar är Navet on line dygnet runt.
Aviseringar och urval kan levereras till mottagande myndighet på något av följande sätt:
· Överföring med direktåtkomst via Internet (Web Services),
· Filöverföring satsvis via Internet.
· Magnetmedia i form av CD
· Papperslistor

Beställning av tjänster från Navet görs på särskilt fastställd blankett:
Beställningsblankett Navet (SKV 7777) som finns tillgänglig på Skatteverkets webbplats. På blanketten anmäler kunden bland annat vilka uppgifter och vilket aviseringssätt som skall tillämpas. Blanketten utgör därmed själva det avtal som upprättas mellan Skatteverket som leverantör av information och mottagande myndighet som kund. Blanketten kan mailas till Skatteverkets ”funktionsbrevlåda för Navetfrågor”:
navet.solna@skatteverket.se

För frågor gällande beställningar, fakturor, innehåll i filer och direktåtkomst finns även ett telefonnummer som är bemannat 08-16:30 under ordinarie arbetsdagar:
010-574 80 50
Närmast ansvarig på Skatteverket är Vjera Catovic.
Vjera.catovic@skatteverket.se
010-575 02 73

Publicerad: 2021-07-12 11:41
Repository: Esam_prod
Revision: 0
Status: Under utveckling
Senast ändrad: 2013-10-18 12:42
Senast ändrad av: Qlm04 Ware

Länk till denna sida: /ConceptModel/288841c9-624f-47bb-a007-9dbd21f2675b.html?title=Navet&url=../Service/b0b1bf94-c2a9-424a-8518-328c11f63631.html&width=500&height=400